Fill out my online form.

Användbara tips för lastsäkring i nyttofordon

Användbara tips och idéer för proffesionell säkring av last i transportbilar.

”Den som vill arbeta enligt föreskrifter måste också tänka enligt föreskrifter.”

Siegfried Wache

Lastsäkring – inte att försummas!

Lagar och föreskrifter har för många människor ofta en negativ bismak. När det gäller lastsäkring är de lagstadgade bestämmelserna inte bara något som kan vara bra att ha! Det som ofta ses som en besvärlig skyldighet kan snabbt bli livsräddande åtgärder i trafiken eftersom otillräckligt säkrad last i transportbilen innebär en stor risk för både passagerare och medtrafikanter.

Av den anledningen är lastsäkring för hantverkare ett viktigt ämne som man inte kan uppmärksamma ofta nog!

Trots lagstadgade riktlinjer har undersökningar visat att vikten av lastsäkring ofta är underskattad. Enligt uppgifter från GDV (Gesamtverbandes der Deutschen Versicherungswirtschaft e. V.) som tillsammans med polisen sedan år tillbaka genomför lastsäkringskontroller på motorvägarna i Tyskland är lasten i 70 procent av fallen inte säkrad eller otillräckligt säkrad.

Hur kommer det sig?

Okunskap skyddar inte mot böter eftersom det är den
som inte har säkrat sin last som bär ansvaret!

”Tung last är redan genom sin egen vikt tillräckligt säkrad.”

Detta antagande är helt fel! Lagstiftningen kräver att all last i transportbilen ska vara så säkrad att, vid vanligt förekommande trafiksituationer (hit hör även full inbromsning och undanmanöver), inget kan välta, glida omkring eller falla ned.

Vilka förödande följder redan mindre osäkrade föremål kan orsaka i fordonet förtydligas i följande exempel:

En 300 g tung mobiltelefon flyger vid en kollisionshastighet på 50 km/h med en kraft på över 29 kg genom fordonets inre. Mobiltelefonen utvecklar alltså krafter som motsvarar nästan 100 gånger sin egenvikt.  (Källa: https://www.bussgeldkatalog.org/ladungssicherung/)

Hur kan det komma sig att lastsäkring verkar vara ett så okänt begrepp att många transportbilar fortfarande kör omkring på våra vägar med osäkrad last, trots den höga risken för olyckor?

Det finns flera anledningar till detta: Utöver okunskap om de lagstiftade riktlinjerna och fysiska lagar för korrekt säkring av transportgods spelar både tid och kostnader för inköp av de lastsäkringsanordningar som måste användas en avgörande roll.

En helomfattande lastsäkring hör i regel inte till basutrustningen i en transportbil och måste eftermonteras separat av hantverkare eller vagnparkschefen. Nyttofordonstillverkaren erbjuder standardlösningar men dessa är bara tillräckliga i viss utsträckning. För en full last så som man har i de flesta nyttofordon måste säkringen vara omfattande och detta kostar tid och pengar att ombesörja.
Och ändå: när det gäller lastsäkring bör man inte väja för varken kostnader eller ansträngningar! 

Vem är ansvarig för att lasten är säkrad i fordonet?

”Den enda ansvarige är föraren.”

Ja och nej!
Den som transporterar last i sin transportbil är ansvarig för att lasten är korrekt säkrad.

Men:
Lagstiftaren har ålagt alla involverade personer skyldighet att garantera tillräcklig och korrekt säkring av lasten i transportbilen. På så sätt är utöver föraren även lastaren och vagnparkschefen ansvariga för att de transporterade varorna inte glider, välter, rullar omkring samt faller ned.

Det innebär grundläggande skyldigheter för föraren, lastaren, fordonsägaren och vagnparkschefen och för dem har vi satt ihop en checklista:

  • alla lastsäkringshjälpmedel ska vara i felfritt skick
  • föraren måste var lämpad och utbildad
  • fordonet ska vara lämpligt för transport av varorna:
    • beakta den tillåtna totalvikten
    • fordonet ska ha tillfredsställande ventilation mot gaser vid transport (golv- och takfläktar)
    • lastytan är rensopad
    • surrningsmöjligheterna är lämpliga för säkring av lasten och uppvisar tillräcklig belastningskapacitet
  • lasten har säkrats så att den inte kan glida iväg eller tippa
  • lastningen inverkar inte på körstabiliteten (fordonets och lastningens tyngdpunkter samt fordonets tillåtna totalvikt beaktas)
  • lastens säkring ska kontrolleras efter kraftig inbromsning eller särskilda belastningar

För att alltså inte bryta mot lagen genom inkorrekt och otillräcklig lastsäkring är grundläggande kunskaper om fysikaliska förhållanden en absolut nödvändighet, eftersom: Genom extra last ändrar sig inte bara tippförhållandet i kurvor utan bromssträckan blir också betydligt längre. Dessutom måste tillåten totalvikt samt tillåtet axeltryck för fordonet beaktas.

Här följer lite grundläggande information om fysikaliska krafter vid körning

Grafiken visar vilka olika krafter som inverkar på transportgodset under körningen och som måste kompenseras med lämplig lastsäkring:

FG = lastens kraft (en last med massan m = 100 kg motsvarar ungefär en kraft på FG = 100 daN)
Acceleration = 0,5 x FG riktning bakåt på lasten
Inbromsning = 0,8 x FG riktning framåt på lasten
Kurvtagning = 0,5 x FG sidledes på lasten

Beräkning av säkringskrafterna (=FS: lasten måste säkras mot denna kraft)

Tröghet [daN] = FG x C
μ friktion [daN] = FG x μ
Säkringskraft FS [daN] = tröghet – friktion

Säkringskraften måste fångas upp genom lastsäkringsanordningar under körningen.

Exempel: En last med 100 kg ska säkras. Enligt tabellen fastställs: μ = 0,3. Säkringskraften framåt ska beräknas och måste fångas upp i körriktningen med lastsäkringsanordningar: 

  • Tröghet = FG x c = 100 daN x 0,8 = 80 daN
  • Friktion = FG x μ = 100 daN x 0,3 = 30 daN

FS = tröghet – friktion = 80 daN – 30 daN = 50 daN

Hur gör man nu på bästa sätt?

Professionell lastsäkring – så här gör man

För en tillräcklig och korrekt lastsäkring i nyttofordon finns det två typer av professionell lastsäkring:

Friktionslåst lastsäkring:

Den friktionslåsta lastsäkringen, även kallad ”fastsurrning”, uppnås med spänndon som pressar ned lasten mot lastytan (t.ex. band med snabbspännare) och därmed ökar friktionen. Här bör minst två spännband spännas över lasten.

För att få ökad kontaktkraft måste surrningsvinkeln a om möjligt vara 90°. Emellertid bidrar kontaktkraften vid denna typ av lastsäkring bara till att öka friktionskraften mellan last och lastyta. En formanpassad lastsäkring är därför att rekommendera.

Formanpassad lastsäkring: Formanpassad är bättre än friktionslåst!

Med formanpassad lastsäkring lastas lasten med så små avstånd som möjligt dvs. mot fram-, bak- eller sidoväggen i fordonet. Är detta inte möjligt måste lasten blockeras med ytterligare hjälpmedel eller spänndon och på så sätt säkras.

Som hjälpmedel kan spännstänger, spärrbalkar, fyrkanthållare eller lastsäkringsnät användas. Med spänndon kan lasten säkras ytterligare, antingen genom den tidigare nämnda fastsurrningen eller med formanpassade surrningsmetoder, även kallade ”direktsurrning”. Lasten hålls därmed fast direkt av spänndonen, inte bara genom friktionen. Därför är direktsurrning att föredra när det är möjligt.

 

En formanpassad direktsurrning kan åstadkommas enkelt, snabbt och tillförlitligt med ett godkänt lastsäkringsnät. Därutöver finns möjligheten att säkra lasten formanpassat på surrningsskenor mot en sidovägg eller en skiljevägg.

En mycket effektiv formanpassad surrningsmetod är med grimma vilket ofta används vid mycket tung last. I ett sådant fall är en kombination av flera lastsäkringsanordningar att rekommendera. Valet av lämplig surrningsmetod beror alltid på typen av last.

En skiljevägg är inte lämplig i ett nyttofordon för att fånga flygande last!

Skiljeväggar enligt DIN ISO 27965 klarar tryckbelastning upp till en belastning på 0,5 – nyttolast och kan därför fungera som ett positivt lastsäkringselement. Även om en skiljevägg i ett nyttofordon redan utgör en viktig grund, ger den i sig själv inte tillräckligt skydd mot osäkrad last.
Osäkrade föremål blir farliga projektiler vid en krock och kan ofta inte stoppas eller avbrytas av en skiljevägg vid högre hastigheter. Aktiv lastsäkring genom surrning eller liknande är därför oumbärligt.

Exempel på en olycka vid 50 km/h utan lastsäkringssystem:
Vid en kollision vid 50 km/h uppstår retardationsvärden på cirka 20-27 g.

  • Skruvmejsel 200 g -> 4 kg
  • Verktygslåda 30 kg -> 600 kg

Fördelarna med en professionell lastsäkring

Bortsett från lagstadgade föreskrifter medför en professionell lastsäkring även uppenbara fördelar i hantverkarens vardag:

sparar kostnader

En tillräckligt säkrad last betyder inte bara skydd för passagerarna, utan också att transportgodset skonas och skyddas. Kostnader som uppstår om material skadas p.g.a. undermålig säkring minimeras.

sparar tid

En professionell lastsäkring ger föraren inte bara en säker känsla, utan sparar också in ungefär 20 procent av den tid som lastaren tidigare har använt för komplicerad säkring av godset. Det kan röra sig om 1,5 timme på en dag.

Och dessutom: antalet olycksfall minskar!

Detta får positiva effekter som minskade försäkringspremier och färre fall av olycksrelaterade avbrott. En professionell lastsäkring minskar alltså arbetstimmar, arbetsrelaterade olycksfall, kostnader och bidrar samtidigt till en bättre kostnadseffektivitet för hantverksföretaget. Vagnparkschefen och verksamhetschefen har ett ansvar att få sina medarbetare att tänka om och agera mer ansvarsfullt för att göra vägarna varaktigt säkrare.

Produkter för snabb och enkel lastsäkerhet

Skriv kommentar

Fyll i det obligatoriska fältet.
Fyll i det obligatoriska fältet.
Fyll i det obligatoriska fältet.

* Obligatoriska fält

Fyll i det obligatoriska fältet.

0 kommentarer

  • Det finns inga kommentarer än, bli först!
    Vi gläder oss åt din reaktion på detta bidrag.