2019-jul-02

Sortimo ger klarsyn till Synoptiks kunder

Hos Synoptik fokuserar man på att förbättra sin kundservice, och därför har man investerat i en specialdesignad butik på fyra hjul. Det smarta tilltaget innebär att det blir smidigare för företagskunderna att få synen testad. Den mobila glasögonbutiken har fått sin inredning från Sortimo och innehåller allt från syntavla till glasögonbågar.

Praktiska servicebilar som specialdesignats för att en specifik bransch ska kunna utvecklas och optimera sin kundservice blir allt vanligare. Det senaste tillskottet är Synoptik i Danmark som har investerat i en professionell servicebilsinredning från Sortimo, vilket går hand i hand med optikerkedjans ambitioner om förbättrad support till företagskunderna. Enligt försäljningschef Lasse Hoffmann är det här framtiden:

Vi har hela tiden en ambition om att optimera processerna när det gäller kontakten till våra kunder och det känns toppen att kunna erbjuda dem det här.

Kreativitet kräver kvalitet

I samarbete med Sortimo, Europas ledande leverantör av inredning till servicebilar, har Synoptik inrett en mobil glasögonbutik med alla de lösningar och behov som en modern optiker har, och som uppfyller alla de höga krav som ställs för att få bedriva optometri.

Vi har inrett servicebilen med hyllsystem som säkrar smidig och stabil förvaring av utrustning och som samtidigt ger kunden en professionell upplevelse. Inredningen innefattar även belysning, skärmar och hyllor där kunderna kan kolla in de nyaste kollektionerna och välja mellan massor olika moderna bågar, konstaterar Lasse Hoffmann.

En av de mer kreativa lösningarna består av en specialdesignad inbrottssäkring som har installerats för att undvika stölder av utrustning och värdefulla apparater. Dessutom har man ett smart system för att strömförsörjningen ska vara stabil och för att det inte ska råda någon tvekan om att det är Synoptik som är på väg, dålig syn eller ej, så har Sortimo klätt servicebilen med Synoptiks logo.

Mer flexibilitet till företagskunderna

Eftersom den ena dagen inte är den andra lik i Synoptiks mobila butik har man valt att inte kompromissa med dess avancerade inredning. Kunderna ska vara 100 % säkra på att de möter samma höga standard och kvalitet som i optikerkedjans stationära butiker.  Det innebär att de legitimerade optikerna kan utöva sin profession till fullo, när de åker ut till kunder och arrangemang.

Hela processen med våra skräddarsydda lösningar har inneburit en enorm frihet och flexibilitet. Vi har många stora kunder som ställer väldigt höga krav på synförmågan och som därför ofta måste genomföra syntester. Av den anledningen kan det bli kostsamt, både när det gäller tid och ekonomi, med besök hos optikern. Med vår servicebil kan vi med lätthet genomföra syntester på t.ex. lunchrasten, utan att de anställda behöver lämna arbetsområdet. Så det är en väldigt smidig lösning som gagnar både de anställda och arbetsgivaren, fortsätter Lasse Hoffmann.

Vi vet att lösningen tilltalar många av våra företagskunder som strävar efter effektiva sätt att få arbetsdagarna att fungera bättre, och därför möts vi av stor entusiasm när vi kommer rullande med vår butik, avslutar Lasse Hoffmann.