text.skipToContent text.skipToNavigation

Sortimo arbetsplatsorganisering
För en effektivare arbetsvardag.

Att ägna mycket tid åt att leta efter utrustning i fordonet eller på arbetsplatsen ger ett oprofessionellt intryck och slösar bort värdefull tid. Tid som kan användas på ett mer kostnadseffektivt sätt. Den nya arbetsplatsorganiseringen från Sortimo motverkar detta problem. Med mySortimo labels och verktygsinsatser, utvecklade enligt 5S-metoden, organiseras arbetet effektivt. Den sparar tid och pengar och ger ett professionellt intryck hos kunden.

mySortimo labels

Vill du veta mer
Verktygsinsatser

Vill du veta mer

5S-metoden i korthet

Sortimo integrerar 5S-metoden i fordonet. En metod som redan är fast etablerad inom industrin. Metoden kommer ursprungligen från Japan och syftet är att optimera ordning och reda på arbetsplatsen för att uppnå maximal produktivitet. SR5 fordonsinredning har alla de förutsättningar som krävs för detta: Speciellt till arbetsprocesserna anpassade konfigurationsmöjligheter, maximal ordning genom indelning, märkning och verktygsinsatser samt genomgående systematisering med våra väskor och BOXXar.

1
1

Sortera

Förvaringsutrymmet och lastmöjligheten i ett fordon är begränsat. Det är ytterligare ett skäl till att endast transportera den utrustning som verkligen behövs. En SR5 fordonsinredning ger full överblick i fordonet och hjälper till att identifiera verktyg och smådelar som inte behövs och kan sorteras bort. Det blir då mer lastutrymme för transporten och dessutom minskar fordonets bränsleförbrukning, eftersom totalvikten reduceras.

2
2

Systematisera

Tack vare en systematisk organisering i fordonet optimeras arbetsprocesserna, vilket gör att sök- och åtkomsttiderna minimeras. Genom en genomtänkt placering av föremålen blir sökningen effektiv. Exempelvis kan föremål som används ofta placeras i närheten av fordonsdörrarna. Då behöver man inte gå in i fordonet.

3
3

Städa

Om fordonet är städat minskar åtkomsttiderna för att hitta inne­hållet och samtidigt ökar arbetssäkerheten. Dessutom ger det kunden det bästa beviset på ett professionellt arbetssätt. I mot­sats till ett ostädat fordon gör den strukturerade ordningen med SR5 fordonsinredningen att lastutrymmet är lätt att rengöra utan att mycket tid går åt till att flytta på saker. Att även inkludera insidan i den regelbundna skötseln av fordonet är definitivt en vana som lönar sig.

4
4

Standardisera

Skapar standarder i fordon och verkstad? Sortimo erbjuder den rätta lösningen! Användningen av färgkoder visar direkt rätt place­ring. Strukturen kan dessutom göras individuell. Exempelvis kan man strukturera efter typ av innehåll (t.ex. verktyg, förbruknings­material resp. skruvar, pluggar), utifrån fordon resp. medarbetare (t.ex. röd = medarbetare A, grön = medarbetare B) eller enligt egna, individuella förslag. Även den kompatibla användningen av väskor och BOXXar ger möjlighet till standardisering och innebär en trygghet i att allt kan kombineras. Exempelvis är L-BOXXen en förpackning som ofta förekommer på marknaden för verktyg och förbrukningsmaterial.

5
5

Se till

Självdisciplinen att använda sig av ordnings- och städreglerna känns oftast inte så svår genom att fördelarna överväger. I 5S-metoden ingår dessutom att den hela tiden kan förbättras. Därför är det viktigt att hela tiden utvärdera arbetet för att kunna för att optimera metoden. Flexibiliteten med SR5 fordonsinredning ger många anpassningsmöjligheter och kan därför alltid anpassas till ett arbetsliv i ständig förändring.

1
2
3
4
5

Sortera

Förvaringsutrymmet och lastmöjligheten i ett fordon är begränsat. Det är ytterligare ett skäl till att endast transportera den utrustning som verkligen behövs. En SR5 fordonsinredning ger full överblick i fordonet och hjälper till att identifiera verktyg och smådelar som inte behövs och kan sorteras bort. Det blir då mer lastutrymme för transporten och dessutom minskar fordonets bränsleförbrukning, eftersom totalvikten reduceras.

Systematisera

Tack vare en systematisk organisering i fordonet optimeras arbetsprocesserna, vilket gör att sök- och åtkomsttiderna minimeras. Genom en genomtänkt placering av föremålen blir sökningen effektiv. Exempelvis kan föremål som används ofta placeras i närheten av fordonsdörrarna. Då behöver man inte gå in i fordonet.

Städa

Om fordonet är städat minskar åtkomsttiderna för att hitta inne­hållet och samtidigt ökar arbetssäkerheten. Dessutom ger det kunden det bästa beviset på ett professionellt arbetssätt. I mot­sats till ett ostädat fordon gör den strukturerade ordningen med SR5 fordonsinredningen att lastutrymmet är lätt att rengöra utan att mycket tid går åt till att flytta på saker. Att även inkludera insidan i den regelbundna skötseln av fordonet är definitivt en vana som lönar sig.

Standardisera

Skapar standarder i fordon och verkstad? Sortimo erbjuder den rätta lösningen! Användningen av färgkoder visar direkt rätt place­ring. Strukturen kan dessutom göras individuell. Exempelvis kan man strukturera efter typ av innehåll (t.ex. verktyg, förbruknings­material resp. skruvar, pluggar), utifrån fordon resp. medarbetare (t.ex. röd = medarbetare A, grön = medarbetare B) eller enligt egna, individuella förslag. Även den kompatibla användningen av väskor och BOXXar ger möjlighet till standardisering och innebär en trygghet i att allt kan kombineras. Exempelvis är L-BOXXen en förpackning som ofta förekommer på marknaden för verktyg och förbrukningsmaterial.

Se till

Självdisciplinen att använda sig av ordnings- och städreglerna känns oftast inte så svår genom att fördelarna överväger. I 5S-metoden ingår dessutom att den hela tiden kan förbättras. Därför är det viktigt att hela tiden utvärdera arbetet för att kunna för att optimera metoden. Flexibiliteten med SR5 fordonsinredning ger många anpassningsmöjligheter och kan därför alltid anpassas till ett arbetsliv i ständig förändring.

Slipp märka manuellt och spara tid genom att samtidigt konfigurera en sortimentsmärkning som passar din fordonsinredning: De tryckta mySortimo labels kan fästas direkt vid monteringen av SR5-hyllan och hjälper dig få en mer översiktlig ordningsstruktur i fordonet. Tack vare klämmorna på hyllplanen, SR-BOXXar och utdragslådor går de när som helst att ändra och anpassa i efterhand.

mySortimo labels

Genom märkningsetiketter med Sortimo färgkod organiseras arbetsmiljön på bästa möjliga sätt, både i fordonet och på verkstaden. Därför är mySortimo labels en viktig grundförutsättning för standardiserade och systematiserade arbeten. De ger en betydande effektivitetsökning i vardagen.

Enkel organisering. Effektivt arbete.

Utnyttja fördelarna med att lätt kunna organisera arbetet i fordonet, i verkstaden eller på arbetsplatsen.

Verktygsinsatser

Varje verktyg på sin plats.

I samarbete med premiumverktygstillverkaren Gedore har vi kombinerat förstklassiga verktygsset i måttanpassade insatser. I dessa kan handverktyg transporteras till arbetsplatsen på ett översiktligt, skyddat och organiserat sätt.

TopSeller
Översikt över alla insatser

Gedore VDE-tångsats i verktygsinlägg 3x6

Köp nu

Gedore tångsats i verktygsinlägg 3x6

Köp nu

Gedore dubbel u-nyckelsats i verktygsinlägg 3x6

Översikt över alla insatser

Köp nu
Denna hemsida använder egna cookies samt cookies från tredje part för att analysera användandet av våra erbjudanden och tjänster, för att ge dig en personlig upplevelse samt ge dig intressant information. Ytterligare informationOK